Stress-test meting gezondheidscheck


Binnenkort bij Body Clinic Bedum. Hou onze website in de gaten en kijk op onze facebook pagina.
 

Stress- test meting / gezondheidscheck

Het is nu mogelijk je stress te meten, dit doen we door het meten van je hart-ritma-variabiliteit. Dit geeft een heel betrouwbare indicatie van je stresslevel.
 

Ieder mens heeft continu verschillende hartslagritmes. 
De variatie in tijd tussen twee opeenvolgende hartslagen noemen we de HRV (heart rate variability/ HRV) Een lage hart-ritme-variatie wordt geassocieerd met ziektes. Bij gezonde personen die weinig stress ervaren wordt juist een hogere hart-ritme-variatie gemeten. Daarom wordt de HRV ook wel als een gezondheidsmeter gebruikt.

Veel ziektes en afwijkingen gaan gepaard met een lage HRV. Ben je gezond en heb je weinig stress dan is je HRV juist hoger. 

Klik hier voor de Heartmath uitleg van de stress- test meting/ gezondheidscheck. 

De stress-test meting 
De HRV test, is een 1 minuut durende test waarbij je in en uitademt en via een oorsensor bent aangesloten op het softwareprogramma.
Deze registreert je hartslag (HRV) Het resultaat is direct zichtbaar op het scherm van de computer. De uitslag van de test wordt dan besproken.

De uitkomsten van deze Heartmath test zijn een betrouwbare voorspeller van je gezondheid. Een leeftijd gerelateerde lage HRV is een sterke voorspeller voor gezondheidsproblemen. Een lage HRV is een reflectie van uitputtingsverschijnselen van het autonome zenuwstelsel.
Een lage HRV wordt in verband gebracht met onder andere: ontstekingen, hartfalen, overgewicht, diabetes, hoge bloeddruk, spijsverteringsklachten etc. Daarnaast is HRV ook een belangrijke indicator voor psychologische veerkracht en stressbestendigheid.

Hoge HRV niveaus worden geassocieerd met mentale en fysieke topprestaties. Een lage HRV wordt geassocieerd met angst, depressie en moeite met concentratie en emotie regulatie.



Zenuwstelsel en hartslag
Je autonome zenuwstelsel reguleert onbewust een groot aantal functies in je lichaam, waaronder je ademhaling, spijsvertering, het verwijden en vernauwen van bloedvaten én het beïnvloed ook je hartslag.

Effect chaotisch hartritmepatroon
Je hart heeft een chaotisch hartritmepatroon als je gestrest bent en als je negatieve emoties ervaart. Dit zorgt er in je hersenen voor dat je moeite hebt met helder nadenken, herinneren, leren, redeneren en goede beslissingen nemen.
Je sympathische zenuwstelsel is dan actief. Het sympathische zenuwstelsel valt onder het autonome zenuwstelsel. Het zorgt ervoor dat je in je vecht- en vluchtmodus komt. Als dit lang aanhoudt is dit slecht voor je. 


Effect stabiel hart-ritme-patroon
Ervaar je positieve emoties dan is het golvend patroon van je hartritme meer stabiel. In je hersenen zorgt dit voor een positief effect op je denken, voelen, presteren en interpreteren.
Je parasympatische zenuwstelsel is dan actief. Het parasympatische zenuwstelsel valt net als je sympathische zenuwstelsel onder het autonome zenuwstelsel en zorgt voor rust in je lichaam en geest.

Hart-ritme-variabiliteit meten
Als je je gemiddelde hartslag elke seconde meet en deze achter elkaar zet in een lijngrafiek, krijg je een bepaald patroon. Dit patroon kan grillig en puntig of juist vloeiend zijn. Daarnaast kan de lijn een hoge of een lage variatie laten zien.

Incoherent hartritme-patroon
Stress, negatieve emoties zoals boosheid, frustratie en onrust geven allemaal grillige en chaotische hartritme-patronen. Ook een verkeerde ademhaling draagt bij aan een chaotisch hartritme-patroon.
De HRV weergave ziet er dan onregelmatig met puntige pieken en dalen uit. Het bloed in je lichaam wordt dan schoksgewijs door je aderen gepompt en je organen gaan minder goed samenwerken als dit te vaak gebeurt.


Hartcoherentie
Positieve emoties, tevredenheid, blijheid, waardering, ontspanning en liefde zorgen voor vloeiende en regelmatige hartritmepatronen. Dit heet hartcoherentie. Je lichaam werkt dan efficiënt en alle organen werken goed met elkaar samen. Je voelt je dan ook heel goed.

Om je zo goed mogelijk te voelen en je stress-levels in toom te houden kun je leren om coherent te ademen of anders gezegd: je coherentie te verhogen. Via de test kun je dit in kaart brengen. Vervolgens is een goede coherentie aan te leren.

 

Stress- test meting / gezondheidscheck
De stress-test gezondheidscheck van € 30,- wordt gecombineerd met een intakegesprek. Eventuele vervolg mogelijkheden worden dan besproken.





 


Share our website